OM RACING`N I HISTORISK RACING NORGE
REGLER FOR HISTORISK RACING
I Norge kjører vi historisk racing etter FIA’s Appendix.K dette regelverket er laget slik at bilene skal være likest mulig slik de var når de ble brukt i International racing.
Her er en link til FIA’s historiske database for historisk racing der du finner Appendix.K i tillegg til gamle Appendix. J og homologeringer for de aller fleste biler.
Her finner du en liste over alle biler som er homologert mellom 1947 og 1991.
​
I tillegg til disse tekniske reglene føler vi også sikkerhets og konkurransereglene til Norges Bilsport Forbund NBF som finnes her.
Teknisk kontakt i styret er Anders Hansen
VÅRE KLASSER I HISTORISK RACING
I Norge kjører vi i dag i tre hovedklasser basert på alder.
-
Historisk -65,
-
Historisk 66-71
-
Historisk 72-90
Historisk -65: dette er klassen med de eldste bilene, her finner du alt fra små Mini’er til Ford Lotus Cortina til store amerikanske V8-ere som kjemper seg i mellom på enhetsdekk. Det kjøres også GT biler som Lotus Elan, Jaguar E-type og Chevrolet Corvette i denne klassen.
Klassekontakt for Historisk -65- Edwin Solheim
Historisk 66-71: dette er litt nyere biler med gategodkjente semi-sliks dekk. Disse bilene ser ofte litt mer ut som racingbiler enn den eldste klassen. I denne klassen kjøres det Mini, men også Ford Escort i ulike varianter og Volvo 142 og Amazon.
​
Klassekontakt for Historisk 66-71- Atle Ramberg
Historisk 72-90: dette er den nyeste og raskeste klassen i Historisk som kjører på racingsliks. Denne klassen har ett vidt spenn med biler fra tidlig 70-tall. Ford Escort og Porsche 911 til slutten av 80-tallets BMW M3 og Ford Sierra Cosworth.
Klassekontakt for Historisk 72-90- Robert Skaugerud