top of page
Historisk Racing Norge

Tett racing i Stillaspartner Historic Racing Cup!

Oppdatert: 6. mai 2019

Årets første løp i Stillaspartner Historic Racing Cup ble preget av tett racing og ikke minst fine fighter i flere av klassene.


Som perler på en snor. Her ser vi Rune Rødset i sin knallgrønne Opel Kadett GT/E før Tor Magne Tjemsland i Ford Escort tett fulgt av Hans Peter Havdal i Porsche 911 Carrera, mens Mathias Havdal jakter bakerst. Foto: Marius Svingen.

Det ble to svært tette og spennende løp i Gundersen Motorsport Historic ’72-’90 - klassen for biler fra 1972 til 1990. Kampen om totalseieren var veldig tett blant de raskeste bilene. I den første race fulgte Rune Rødset, Tor Magne Tjemsland og Mathias Havdal som perler på en snor. I mål skilte det kun 0.8 sekunder mellom de tre. Rune Rødset viste seg sterkest også i søndagens finale, og det ble like tett her. En par runder før mål måtte Tjemsland bryte på grunn av ventilhavari.

Det var skikkelig tett i flere runder. FOTO: Marius Svingen.

- Motoren må til England, men vi regner med at vi er på plass til neste runde på Vålerbanen, fortalte Tjemsland.


Dermed ble Rune Rødset og Hans Peter Havdal som måtte gjøre opp om serien. Seieren gikk nok en gang til Rødset som innkasserte to seiere denne helgen med sin Opel Kadett GT/E. I den andre finalen var han 0.780 foran Hans Peter Havdal i Porsche 911 Carrera RSR.


Rune Rødset kunne reise hjem fra NM-åpningen med full pott. - Det blir vanskelig å holde seg hjemme nå, smilte han. Foto: Marius Svingen

- Dette gikk jo over all forventning for oss, så nå blir det jo vanskelig å holde seg unna resten av sesongen, forteller Rødset. Han hadde tenkt å kjøre noen utvalgte løp, men etter resultatet denne helgen så frister det å kjøre mer.


- Dette var utrolig moro. Tett racing, så dette har gitt mersmak, forteller Rødset. Mathias Havdal tok nok en tredjeplass.

Marius Thormodsen vant begge løpene i den lille klassen i Gundersen Motorsport Historic 72-90. Foto: Marius Svingen

I den mindre klassen i Gundersen Motorsport Historic -’72-’90 var det ingen som kunne gjøre noe med suverene Marius Thormodsen. Han vant begge løpene på Rudskogen som han ville i sin BMW 2002. Han vant første finale med 14.55 sekunder til Bjørn Løvåsen i Ford Escort RS200, mens Terje Nordmark i Opel Kadett GT/E ble nummer tre. I den andre finalen var det bror Kjell Nordmark som tok andreplassen, mens Terje ble nummer tre.


Kjetil S. Thorbjørnsen i sin Fiat Abarth. Foto: Marius Svingen

Gasolin Historic ’66-’71:

I klassen for de minste bilene opp til 1150cc var det kun Kjetil S. Thorbjørnsen som stilte til start i sin Fiat Abarth 1000TC. Dermed fikk han med seg en seier, ettersom han måtte bryte race 2 på grunn av motortrøbbel.


Større startfelt var det i klassen for biler mellom 1150 – 1300cc der åtte biler var på start. Blant dem var to nye flotte Ford Escort 1300 GT’er som ble rattet av Hans Jørgen Kristensen og Erol Kolstadmoen.


Atle Ramberg var suveren å vant begge løpene med sin Ford Escort 1300GT. Her har han mottatt pokal sammen med Odd-Andreas Ingebrigsen som fikk en andre og en tredjeplass. Foto: Marius Svingen.

Det var dog ingen som kunne gjøre noe med Atle Ramberg og hans Ford Escort 1300GT. Han vant løp 1 med 23 sekunder til John A. Johansen med Mini 1275GT og Odd-Andreas Ingebrigtsen på tredjeplass med sin Austin Cooper S. I andre race var ikke Ramberg like suveren, men han vant med 3 sekunder til Odd-Andreas Ingebrigtsen og Joakim With fikk med seg tredjeplassen. John A. Johansen som ble nummer to i første løpet kom ikke til start i andre racet.

Her har vi Anders Strand til venstre som fikk med seg to andreplasser fra helgen, og Knut Nordeng som tok tredjeplassen i begge løp i klassen mellom 1301cc-2500cc. Foto: Marius Svingen

I klassen for de største bilene fra 1301cc – 2500cc var det samme pallen i begge løpene. Terje Andersen vant med sin Ford Escort TC, med Anders Strand i Volvo Amazon på andreplass. Knut Nordeng ble nummer tre med sin Volvo 142.








Mads Gjerdrum og Yngvar Ekorness sto for god underholdning under lørdagens race i IRM Historic-`65

IRM Historic –’65:

I den historiske klassen for de eldste bilene var det også svært tett og jevn racing. Og de to som sto for den største underholdningen på lørdagens lø var noe Mads Gjerdrum og Yngvar Ekorness i hver sin Morris Cooper. De fulgte som perler på en snor runde på runde med litt vått dekke på Rudskogen. Ekorness måtte tilslutt se seg slått etter svært morosam racing. Det ble 2.8 sekunder i mål, men under løpet skilte det ikke mange centimeterne mellom de to. Familien Ekorness fikk riktignok sin revansje på søndag på tørre forhold. Da var det junior Lars Kristian som rattet Morrisen, og vant 23 sekunder foran Mads Gjerdrum.


Her tar Jan-Hroar Bjørklund I sin Lotus Elan igjen Frode Alhaugs Corvette Stingray på langslette. De to står med hver sin NM-seier etter helgen. Foto: Marius Svingen

Hver sin seier etter helgen står også Frode Alhaug og Jan-Hroar Bjørklund med etter sine oppgjør i klassen for GT-biler. De to utøverne sto også for skikkelig underholdning. Lotus Elanen til Bjørklund måtte se seg slått av Alhaugs Corvette Stingray på lørdag, mens Bjørklund svarte på søndag med en av de frekkeste forbikjøringene på ytter`n i første sving etter langsiden. Bjørklund passerte Alhaug og kjørte forbi på langsiden. Riktignok hadde mellomakslingen til Frode Alhaug løsnet så bilen ristet og var ikke lett å styre. Begge kjørte til mål og Bjørklund var 6 sekunder før Alhaug i finale 2.


Gudmund Guldbransen var alene i sin klasse denne helgen med sin Ford Falcon Sprint.

Blant standardbilene var det ikke fullt så jevnt; i klassen for 1301-2500cc plukket Per Arne Lunde med seg to seiere i sin Ford Cortina Lotus, mens Geir Brynildsen ble nummer to i begge racene.


I STD 2500cc + var det Gudmund Gulbrandsen som tok to serier med sin Ford Falcon Sprint.




528 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle

Comments


bottom of page