Racing NM Runde 3 Sokndal


Det ble jobbet på spreng helt til siste time for å få det nye motorsportsanlegget i Sokndal klart til NM runde 3.

Alle gode krefter i motorsport Norge hadde slått seg sammen for å bistå Motorsenter Norway i avviklingen av NM runden.

Fartsfest ble det til gangs på en superfin bane med 14 svinger som ga sjåførene utfordringer i fleng.

Arkitekten av banen har greid å utnytte landskapet maksimalt ved å lage noen blindsoner hvor man ikke ser neste sving, her må man stole på egen hukommelse for å plassere bilen riktig.

En utfordrende høyre venstre kombinasjon i nedoverbakke som noen kalte korketrekker, andre tok i og kalte den «Nordens Laguna Seca.»

Uansett hvem jeg snakket med etter målgang, snakket de på innpust og utpust om hvor gøyal banen var å kjøre på.

Atle Ramberg sa det så fint, man behøver ikke kjøre i 200 for å ha det moro.

Fredagens trening gikk på tørr asfalt. Det var selvfølgelig om å gjøre å bli kjent med banen og finne ut av hver sving, kjenne på feste og forsøke å finne en kjørerytme og ett oppsett på bilen som passer.

Første finale på lørdag gikk på tørr asfalt hvor feltet strakk seg ut med Atle Ramberg først, de tette fightene uteble, men hver og en jobba intenst med å forbedre sine egne rundetider.

Lørdagens andre finale ble ganske annerledes det ble wet race og det kom litt brått på, alle måtte inn å skifte til regndekk. Det ble ikke tid for å justere oppsett av bil. Da var det superviktig å kjenne sin egen bil godt, å kjøre på våt nylagt svettende asfalt gir utfordringer for alle.

Finaler søndag.Finale 2 startet alle med slikks. GT klassen kjørte finale før Historisk og kjørte dermed idealsporet tørt. Tor Magne Tjemsland tok starten og kjørte sitt eget løp. Bak han ble det en durabelig kamp mellom Evald Holstad i Ford Escort og Mathias Havdal i en Porsche, de fulgte hverandre gjennom alle 9 rundene.

Evald ble jaget i hver sving, greide å holde idealsporet og kjørte ganske tette eller trange innganger i hver sving. Mathias prøvde på alle mulige måter å komme forbi, men fikk ikke Evald til å gjøre feil.

Evald var først over streken og tok seieren.

Plassen bak var det en like stor kamp mellom Hans Petter Havdal i sin Porsche og Jon Olsen i Ford Escort.

Jon Olsen prøvde alle mulige triks for å få Hans Petter Havdal til å feile, men Jon ble litt brei og sladdet litt i to svinger og tapte muligheten til å komme forbi. Ble en superspennende finale. Finale 2 for Historisk 65-72


Da kom tåka og regn og det ble spennende om John A Johansen i den blå minien skulle greie å lure Atle Ramberg i Ford Escort i å komme først ut fra start. Atle trakk det lengste strået og var først ut. Men dramatikken kom i høyre venstre kombinasjonen i nedoverbakken, John mista grepet på Minien og var på tur ut av banen, at han fikk den bilen inn på banen igjen uten å miste plassen det er ikke mindre enn rattkunst.

Feltet strakk seg ut etter hvert, men jeg vet det vare flere fighter lenger bak.

Da kjenner jeg på at jeg har vært heldig som har vært med på åpningen av et stort fint motorsportsanlegg i Rogaland

På vegne av Historisk Motorsport Norge ønsker jeg å takke alle som har bidratt til denne helga skulle bli så fin.

Ønsker lykke til videre i utviklingen av anlegget.

MVH

Terje Tytlands


125 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle