Racerapport Historisk Racing

Årets andre NM-runde i Stillaspartner Historic Racing Cup ble kjørt på Vålerbanen, og det ble utforende helg med både vått og tørt underlag.


Det ble svært krevende værforhold under lørdagens finaler i Stillaspartner Historic Racing Cup.

Lørdagen under NM-runden på Vålerbanen ble en utfordring for de historiske bilene som deltar i de tre klassene i årets Stillaspartner Historic Racing Cup, og ikke uventet var det de små bilene med forhjulstrekk som fikk en fordel under lørdagens krevende forhold.


IRM Historic -65

I den historiske klassen med de eldste racerbilene var det som sagt fordel å ha en liten forhjulstrekket bil på det våte føre, og det var Edwin Solheim som gjorde et gjesteinnhopp i Austin Cooperen til Mads Gjerdrum som var raskest rundt Vålerbanen.


Ikke godt å se igjennom all duggen på vinduene for Edwin Solheim, men det holdt til seier under lørdagens våte finale.

- Jeg var nok litt vel forsiktig i starten og havnet bak Ola Svendsen, Mads Gjerdrum og Gudmund Gudbrandsen ut av første sving! Måtte derfor figthe meg forbi dem en etter en. Ola Svendsen ble en stor utfordring og bruke vel en 4-5 runder bak han. Prøvde å komme meg forbi "overalt" men Svendsen var en harding til å forsvare seg seg, men til slutt så fikk jeg bremset meg forbi på enden av langsiden. En kjempemoro fight under ordentlig krevende kjøreforhold. Det var mye vann på banen , faktisk så mye at motoren ved flere tilfeller begynte å fuske på grunn av alt vannet som Ola sendte bakover og inn i grillen min. Utrolig morsomt å kjøre Mini igjen, og må få takke Mads Gjerdrum så mye for lånet av bilen, forteller Solheim.


Han vant løpet 7.3 sekunder foran Ola Svendsen i en Ford Cortina Lotus. Tredjemann over mål var Frode Alhaug i sin Chevrolet Corvette Stingray. Mads Gjerdrum hadde valgt en større bil denne helgen, og kan nok hende han angret litt på at han hadde lånt ut vinnerbilen i klassen. Gjerdrum ble nummer fire totalt i lørdagens finale med Ford Mustang Shelby 350GT. Gudmund Gulbrandsen vant klassen for biler over 2501cc med sin Ford Falcon Sprint.


Det var svært spennende mellom Jon Asakskogen og Mads Gjerum i mange runder. Tilslutt var det Asakskogen som kom først i mål av de to.

I søndagens race var det tørt føre på Vålerbanen, og da ble det plutselig fordel med de større bilene. Frode Alhaug gikk først over mål i sin Stingray, men bak fulgte to Ford Mustang Shelby 350GT. Mustangene bød på en utrolig spennende kamp om plassene på pallen. Tilslutt var det Jon Asakskogen som kom i mål rett foran Mads Gjerdrum. Erik Dobloug var også lenge med, men hadde en utrolig snurring rett foran hovedbygget med sin knallrøde Mustang. Gudmund Guldbrandsen i sin Ford Falcon Sprint tok fjerdeplassen.


Gasolin Historic 66 - 71


John A. Johansen i sin flotte Mini vant lørdagens løp, og Johansen ble nummer to bak Ramberg i søndagens løp. Foto: Marius Svingen

I klassen for historiske biler mellom 1966 og 1971 var det under lørdagens våte føre også i denne klassen er stor fordel å kjøre en liten fremhjulstrekket Mini, og dermed var det John A Johansen i en knallblå Mini 1275GT som rattet best i mål var han over 30 sekunder raskere enn andre og tredjemann over mål. Mellom andre og tredjeplassen var det derimot svært jevnt. Joakim With kom i mål et halvsekund foran Ole-Andreas Ingebrigtsen.


Pallen i lørdagens løp i Gasolin Historic 62-71

Alle tre kjører i klassen for biler mellom 66-71 1151-1300cc. Stian Gundersen i sin Fiat 128 vant den minste klassen for biler opp til 1150cc, mens Terje Andersen vant klassen for biler opp til 2500cc.




I søndagens løp ble det igjen tørt, og da var det ikke uventet Atle Ramberg som var uheldig på lørdag og ble frakjørt av sitt eget dekk.


Atle Ramberg vant søndagens løp.

- Det var et tretthetsbrudd i hjulspindelen og dette kan skje fra tid til annen på disse bilene dessverre. Lite å gjøre når hjulet kjører forbi deg på banen. Caliperen røk også, men heldigvis skjedde det der det går saktest på Vålerbanen. Jeg fikk min sønn til å møte meg i Sanngrund, og jeg fikk nye deler. Vi fikk mekket det sammen igjen. Da bestemte jeg meg for å vinne på søndag, og det gikk heldigvis bra, sier Ramberg tappert.


Atle Ramberg var dermed tilbake på topp med sin Ford Escort 1300GT. Han var 10,5 sekunder foran Jon A. Johansen i Mini 1275GT. På tredjeplassen fulgte Joakim With i sin Ford Escort 1300GT. Stian Gundersen er alene i den minste klassen med motor opp til 1150 med sin Fiat 128. Terje Andersen vant også den andre finalen med motorstørrelse opp til 2500cc.


Gundersen Motorsport Historic 72 – 90


Tor Magne Tjemsland tok to seire under andre NM-runde på Vålerbanen.

I klassen for biler mellom 1972 og 1990 var Tor Magne Tjemsland tilbake med ny motor, og det så virkelig ut til at ting fungerte bra både på vått og på tørt. Tjemsland kjørte imponerende gjennom hele helgen og det var ingen som klarte å være raskere.

- Ting har fungert veldig bra for oss. På grunn av tett kamp bak i feltet kunne vi kjøre relativt uforstyrret spesielt i finale 2. Nå gjør vi bilen klar til neste NM-runde på Rudskogen i august. Vi må jobbe litt med et bremseproblem før den runden, forteller han.



I lørdagens finale var han 5,7 sekunder foran Rune Rødseth i Opel Kadett GT/E, mens det ble en skikkelig familieduell mellom far Hans-Peter Havdal i Porsche 911 Carrera og sønn Mathias Havdal i Ford Escort. Hans Peter klarte å komme seg forbi og var kun 0,4 sekunder foran sønnen i mål.


I søndagens løp hadde Mathias lyst på revansje og de ga hverandre en skikkelig kamp frem til Hans-Peter måtte bryte løpet. Dermed kunne Mathias kjøre inn til andreplass i finale 2, 13,2 sekunder bak Tjemsland. Tredjeplassen i finale to gikk til Aiman Timraz i Ford Escort RS1800. Rune Rødseth måtte også han bryte finale to etter en skikkelig avkjøring i nordre sving.



- Jeg låste bakbremsen og bakvogna slo ut motsatt vei i svingen. Jeg måtte da slippe opp og beregne retursladden inn i svingen. Det var det ikke tid til ettersom bremsepunktet allerede var på grensen, forteller han. Dermed ble han stående godt uti sandfella. For de som har lyst til å se avkjøringen kan dere gå inn på gruppa Rune og den evindelege der det ligger et mobilklipp.


Marius Thormodsen i sin BMW 2002 tok to nye seire på Vålerbanen.

I den mindre klassen i Gundersen Motorsport Historic -’72-’90 var det ingen som kunne gjøre noe med suverene Marius Thormodsen. Han vant begge løpene på Vålerbanen som han også gjorde under NM-åpningen på Rudskogen. Dermed har Thormodsen vunnet alle fire NM-løpene med sin BMW 2002. Terje Nordmark i Opel Kadett GT/E ble nummer to i klassen.


Alle resultater kan leses på denne linken:

http://www.timekeeping.no/2019-05-31-06-02-asfalt-supercars-racingnm-no-2/#more-11033


258 visninger

Foreningen Historisk Racing Norge


Generelle henvendelser:
post@historisk-racing.no


Styret og kontaktpersoner:

Kontakt oss, gi oss gjerne en tilbakemelding 

© 2020 HISTORISK RACING NORGE

logo2.png

WEBSIDEN ER LEVERT AV: 

  • Instagram - Black Circle
  • Facebook - Black Circle