top of page

NM-poeng utdelt på Våler

Denne helgen ble det kjørt NM-runder i Historisk Racing på Vålerbanen.



En litt annerledes NM-runde i Historisk Racing er gjennomført på Vålerbanen denne helgen og 24 historiske racerbiler tok turen for å kjøre om NM-poeng. Alle de historiske teamene ankom Vålerbanen seint lørdag når deltagerne på lørdag hadde reist hjem. Dette for å begrense antall personer på arrangementet i henhold til krav gitt av myndighet i forbindelse med smittespredning av Covid 19. Dette fungerte svært godt, og de historiske racerbilene fikk kjørt to tellende finaler søndag.


Mathias Havdal i Porsche 911 Carrera RSR var det ingen som kunne stoppe denne helgen. Foto: Marius Svingen

I Stillaspartner Historic 72-90 var det 12 startende biler til start, og vi fikk to flotte finaler med god racing i de to klassene. Det var ingen som riktignok klarte å gjøre noe med Mathias Havdal som kjørte med pappas gamle Porsche 911 Carrera RSR. I den første finalen vant han løpet 53,559 sekunder foran Rune Rødset i Opel Kadett GT/E og bare 0.1 sekund bak. På tredjeplass kjørte Terje Nordmark inn i samme bilmodellen. Havdal fikk riktignok kamp til døra i finalen av Tor Magne Tjemsland i hans nyinnkjøpte BMW M3 E30 og det skilte fattige 0.1 sekund mellom de på målstreken, men ettersom de kjørte i hver sin klasse ble de begge finalevinnere. Mads Gjerdrum i hans nybygde BMW 635 CSI kom ikke til mål i dette heatet.


Tor Magne Tjemsland i BMW M3 E30 kjørte sterkt selv om han måtte en tur i sandfella på søndag.

I finale to var stillingen akkurat den samme mellom Havdal, Rødset og Nordmark i klasse 1972-81 4v 1601cc- + 2V 2501cc- + Wankel, men denne gangen skilte de ikke så mye. Hans Peter Havdal kjørte for første gang sin nybygde 1973 Porsche 911 RSR i NM. Han ble nummer fem i første finale og tok fjerdeplassen i den andre.


I klassen 1972-81 4v-1600cc + 2V-2500cc var det Marius Thormodsen som vant finale 2, men han startet ikke den første finalen.


Mads Gjerdrum stilte i nybygd BMW 635 CSI. Foto: Marius Svingen

Tor Magne Tjemsland måtte en tur i sandfella i den andre finalen, og kom dermed ikke til mål. Mads Gjerdrum og Gård Nordmark kom ikke til start i denne klassen.


Alt i alt var det 5 nybygde biler til start i Historic 72-90 denne gangen. Foruten om bilene til Mads og Hans Peter, stilte Andre Sæthern opp i en lekker gul Opel Kadett B og Gard Nordmark stilte med Volvo 242 Turbo. Ford Escort RS 1600 til Kjetil Johansen var også ny denne helgen, så dette lover godt for klassen framover.


Atle Ramberg dro med seg en første og en andreplass i Historic -66-71. Han hadde to fine kamper med John A. Johansen denne helgen.

I Historic -65 og 1966-71 kjørte begge klassene i samme heatet. Det var mest spennende i klassen med biler 1966-71 og størrelse 1151-1300cc mellom Atle Ramberg John A Johansen som virkelig fikk kjempet hardt. Mens Ramberg vant den første finalen tok John A. Johansen seieren i den andre finalen, men begge vant med underkant av sekundet på 12 runder.


- Dette var utrolig morsom racing, smilte Ramberg etter å ha blitt nummer to kun 0.1 sekund bak Johansen, mens Johansen kun var 0.9 sekunder bak Ramberg i den første finalen.


John A. Johansen hadde godt driv under helgens NM-runde.

Det var også en fin fight i klassen over med kubikk mellom 1301-2500cc. Her fikk vi også to forskjellige vinnere i de to finalene. I den første finalen var Jon Tore Grimsrud raskest i sin Ford Escort TC, mens Jon-Ivar Bydal i BMW 2002 ble nummer to. I den andre finalen snudde de to og da var Bydal foran Grimsrud. Dag Frode Mo i Ford Cortina Lotus ble nummer tre i begge løpene.



I Historic -65 var det flest Lotus Cortina hvor Ola Svendsen vant foran Arne Teig begge dagene. I klassen over 2500 ccm var det kun Frode Allhaug som deltok i sin Corvette. Vi håper på bedre deltakelse i denne klassen til neste NM runde.



500 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle
bottom of page