NM-gull til disse!

Veteranene Frode Alhaug, Atle Ramberg og Tor Magne Tjemsland kunne innkassere NM-gull i de tre klassene i årets Stillaspartner Historic Cup.


FORNØYDE: Frode Alhaug, Atle Ramberg og Tor Magne Tjemsland er NM-vinnere i Historisk Racing

Avslutningshelgen for Historisk Racing ble kjørt denne helgen på Vålerbanen i Hedmark, og med vekslende vær kunne vi på søndag krone tre NM-vinnere i klassene IRM Historic -65, Gasolin Historic 66-71 og Gundersen Motorsport Historic 72-90.


Gundersen Motorsport Historic 72-90

Det var nok minst spenning i klassen for de nyeste historiske racerbilene der Tor Magne Tjemsland allerede før helgen hadde NM-gullet godt ned i lomma. Lørdagens finale kjørtes på svært våte forhold, og Tjemsland innfridde med seier, og var dermed helt sikker på årets NM-gull.


Tor Magne Tjemsland ble kåret til Norgesmester i Gundersen Motorsport 72-90. Nå forteller Tjemsland at vinnerbilen skal selges, og neste år skal han kjøre BMW E30 gruppe A. Foto: Marius Svingen

- Det har vært en nesten prikkfri sesong, og det har gått over all forventning. Bil som med litt pleie av min eminente mekaniker Jon Kristian, så har dette fungerer perfekt løp etter løp, sier den nybakte NM-vinneren.


Ikke langt bak i mål sikret Robert Skaugerud andreplassen med sin Opel Ascona 400. Tredjeplassen gikk til Mathias Havdal i Ford Escort RS1600. Marius Thormodsen var alene i klassen for de mindre bilene med sin BMW 2002 på lørdag.


Mathias Havdal tok årets første seier og var godt fornøyd med å avslutte sesongen med stil. Foto: Marius Svingen

Søndagens løp kjørtes heldigvis på et langt tørrere føre, og der kjørte Mathias Havdal med sin Ford Escort RS 1600 inn til sesongens aller første seier. Tjemsland kjørte inn til andreplass vel fem sekunder bak unge Havdal og dermed var også bronsen i årets NM-sikret for Mathias Havdal. Hans Peter Havdal kjørte inn til tredjeplass med sin Porsche 911 Carrera RSR. Han var vel 19 sekunder bak sønnen i mål.


NM-sølv til Marius Thormodsen

Andreplassen i NM gikk til Marius Thormodsen som allerede før siste løp på søndag hadde sikret sølvet i NM, og lånte dermed ut sin BMW 2002 til Rune Rødseth.



John A. Johansen.

Gasolin Historic 66 – 71

I klassen for de historiske bilene mellom 1966 og 1971 var ingenting avgjort i NM før siste løpet på søndag. Og med skikkelig regn på lørdagens løp var det blant annet fordel Jon A. Johansen i sin Mini 1275 GT. Johansen innfridde på lørdag, og totalvant løpet 11 sekunder foran Odd-Andreas Ingebrigtsen i Austin Cooper S. Per Jørgensveen ble nummer tre, 14 sekunder bak vinneren. Terje Andersen i sin Ford Escort vant sin klasse, og tok dermed også han kraftig innpå Atle Ramberg før det hele skulle avgjøres på søndag under tørre forhold.


Både John A. Johansen, Atle Ramberg og Terje Andersen sto med 150 NM-poeng før søndagens finaleløp. Dessverre stoppet Minien til John A. Johansen på oppvarmingsrunden, og Johansen måtte stå på indre bane å se Ramberg og Andersen kjempe om NM-gullet.


Atle Ramberg fikk etter en sesong med opp og nedturer tilslutt laubærkransen og beviset på at han er årets Norgesmester i Gasolin Historic 66-71,

Både Atle Ramberg og Terje Andersen vant sine klasser på søndagens løp, og ettersom det var kun fem førere med i Andersen sin klasse fikk han ikke full pott i finalen, og Atle Ramberg ble norgesmester med to poeng.


- Sesongen har vært litt opp og ned. Noe stang ut, men med marginene på min side, noe to poengs NM-seier sier litt om. Alt i alt er jeg fornøyd tross en del problemer gjennom sesongen, sier Ramberg som sikret seg et nytt NM-gull og har nesten kommet ut av tellingen.


NM-sølvet gikk til Terje Andersen. Etter en liten bommert med utregningene i denne klassen ble først John A. Johansen utnevnt som bronsevinner, men etter finregning viste det seg at det var Odd-Andr. Ingebrigtsen som ble tildelt NM-bronsen.


IRM Historic -65

Kanskje enda mer spennende ble det i klassen for de eldste racerbilene i Historisk Racing. Her var det helt likt poengmessig mellom Frode Alhaug og Per Arne Lunde etter at alle NM-finalene var kjørt. Ettersom Lunde og Alhaug hadde like mange seiere og like mange andreplasser igjennom sesongen var det føreren med best resultat under finalehelgen som ble NM-vinner.


Frode Alhaug

Frode Alhaug vant begge sine løp i sin klasse, mens Per Arne Lunde fikk en seier og en andreplass i sin klasse. Dermed var det Alhaug som ble kronet til Norgesmester i klassen.


Per Arne Lunde var glad han kom til mål i årets siste NM-finale.


- Det var så mange rare lyder inni bilen, så jeg var redd jeg ikke skulle komme meg over målstreken, fortalt han etter finale. Lunde fikk sin Ford Cortina Lotus over målstreken og fikk med seg et NM-sølv.


Per Arne Lunde var a-poeng med Frode Alhaug, men Lunde måtte nøye seg med andreplass i NM pga. dårligere resultat på finalehelgen. Foto: Marius Svingen

Ledet NM før helgen gjorde Gudmund Gulbrandsen med sin Ford Falcon Sprint. Han innfridde med å vinne begge løpene i sin klasse under NM-finalene, men det var for få påmeldte i klassen, og dermed fikk han ikke full pott som gjorde at det ble NM-bronsen til NMK Solør føreren.


Vi takker for en flott NM-sesong, og gleder oss til neste sesong!


Resultater fra NM-runden finner dere på denne siden.

0 visninger

Foreningen Historisk Racing Norge


Generelle henvendelser:
post@historisk-racing.no


Styret og kontaktpersoner:

Kontakt oss, gi oss gjerne en tilbakemelding 

© 2020 HISTORISK RACING NORGE

logo2.png

WEBSIDEN ER LEVERT AV: 

  • Instagram - Black Circle
  • Facebook - Black Circle