Rustad gjorde debut i HR

Tommy Rustad gjorde debut i Historisk Racing, men det var Tor Magne Tjemsland som var best.



Ford RøhneSelmer Asfalt Classic ble en stor suksess med over 60 startende biler i de historiske NM-klassene. Det var svært mange gromme historiske racerbiler på Rudskogen Motorsenter denne helgen da Ford RøhneSelmer Asfalt Classic ble arrangert. 60 startende biler i Stillaspartner Historic Racing Cup 2019 var rekord.


Det var utrolig mange flotte biler å ta i nærmere øyesyn denne helgen. Blant annet denne Ford GT40en som ble vist frem under defileringen.

Gundersen Motorsport Historic 72 -90

Et av høydepunktene under helgen var Tommy Rustads gjesteinnhopp i Historisk Racing og Gundersen Motorsport Historic 72-90 med lånt bil av Petter Solberg en Ford Escort RS 1800. Det var knyttet stor spenning til om han klarte å hamle opp med det tøffe feltet.



Tommy Rustad hadde fått i 50 års gave av Petter Solberg å kjøre Historisk Racing på Rudskogen. Foto: Marius Svingen

- Dette har vært skikkelig moro, og ikke minst hardt. Jeg har virkelig måttet jobbe i denne bilen, fortalte Rustad som ikke har kjørt løp på Rudskogen siden 1993. Men Rustad viste tidlig at han ikke har glemt gamle kunstner. Han rattet Escorten inn til bestetid under kvalen og fikk starte i pole.


- Jeg hadde fullt fokus på å ha riktig turtall i starten, og det fungerte bra. Da jeg skulle gire fra andre til tredjegir bomgira jeg, og da reiste et par biler som fikk litt for stor luke, forteller Rustad. Han klarte ikke å tette luken selv om han tok innpå hardt på Mathias Havdal på slutten av første finale.


Tor Magne Tjemsland var det ingen som kunne gjøre noe med. Foto: Marius Svingen

- Jeg var glad det ikke var flere runder, smilte Havdal etter målgang. Tor Magne Tjemsland kunne ingen av de to gjøre noe med på det våte underlaget.


Marius Thormodsen i BMW 2002 begynner å få mange førsteplasser på hylla denne sesongen.



Søndagen fikk vi heldigvis oppholdsvær og relativt tørr asfalt, men pallen ble akkurat den samme som på lørdag bare med litt større tidsdifferanse for på tørr bane hadde ikke Tommy Rustad sjans til å henge på Tjemsland og Havdal. Rustad kom i mål 18 sekunder bak Tjemsland.


- I dag hadde jeg ikke sjans til å følge teten. De kjørte fra meg spesielt ned i angsten. Men vi fikk to pallplasser og det er jeg veldig godt fornøyd med, sier Tommy Rustad etter søndagens tredjeplass, og løfter hånden til Tor Magne Tjemsland opp i været. Tjemsland var 6,7 sekunder foran Havdal i mål, og sikret seg med det et veldig godt utgangspunkt før finalehelgen på Vålerbanen.


- Ja, vi har en god ledelse i NM, men ingenting er avgjort før vi er i mål der, sier Tjemsland, som synes det var veldig moro å kjøre mot Rustad.


BMW E30 M3 en nyere historisk bil som ble rattet av Frode Gundersen

Kjell Nordmark vant klassen for de nyeste bilene mellom 86-90 begge dager. Tor H. Brynjelsen i Audi V8 var påmeldt i denne klassen, men fikk bryte etter styreservoproblemer på treninga. Dermed ble det enkel seier for Nordmark.


Marius Thormodsen i sin BMW 2002 vant klassen sin begge dager. Sammen med Thormodsen skulle også Sigve Christensen ha kjørt, men han måtte bryte med ventilhavari. Marius ble derfor alene i sin klasse.



Gasolin Historic 66-71



På regn denne sesongen har vi sett at Mini 1275GT og de mindre bilene går veldig fort, og det skjedde også denne helgen.


Jon A. Johansen rattet sin knallblå Mini inn til totalseier knepent foran debutant Jon Olson i Escort 1600 RS (største 71-klassen) Johansen vant med 17.6 sekunder til Atle Ramberg i Ford Escort 1300 GT i klassen 66-71 mellom 1151-1300cc. Ramberg fikk sin revansje under søndagens finale og var igjen tilbake på toppen av pallen. Denne gangen var han 9.8 sekunder raskere enn Joakim With også han i Ford Escort 1300 GT. Jon A. Johansen og Jon Olsen gikk det verre for. Olson mistet mellomakselen på enden av langsiden. Den ble liggende i banen og safetycar måtte utpå. John A. Johansen måtte også bryte søndagens løp med drivverks-problemer. Tredjeplassen på søndag fikk til en annen liten bil nemlig en Austin Cooper S rattet av Odd Andreas Ingebrigtsen. Tredjeplassen på lørdagens løp gikk til With.


På søndag gikk det værre for Olson som mistet mellomakselen på enden av langsiden. Den ble liggende i banen og safetycar måtte utpå. John A. Johansen måtte også bryte søndagens løp med drivverks-problemer.


I bilene med minst motor i denne klassen tok Stian Gundersen i sin Fiat 128 og Kjetil S.


Atle Ramberg vant løpet på søndag med sin Ford Escort 1300. Bak ser vi Odd-Andreas Ingebrigtsen i Austin Cooper.

Thorbjørnsen i sin Fiat Abarth hver sin seier. Gundersen vant på lørdag mens Thorbjørnsen vant søndagens finale.


I bilene med motor opp til 2500 kubikk var det Terje Andersen som kom best ut. Han vant både finalen på lørdag og finalen på søndag. Andersen kjører en Ford Escort TC. Knut Noreng i Volvo 142 tok andreplassen på lørdag, mens Anders Strand tok andreplass i sin Volvo Amazon på søndag.


IRM Historic -65

I klassen med de eldste racerbilene var det også mange spennende dueller, men i bilene med minst motor var det Yngvar Ekorness som vant både regn lørdag og på tørr bane søndag. Ekorness kjører en Morris Mini Cooper S. Mini-gutta stod for den tetteste fighten i feltet og var også de tre første over mål på lørdag. Tredjeplassen gikk til Andre Sæthern under lørdagens finale. Sæthern som kjører en Morris Cooper S kjørte inn til en andreplass på søndagens finale, og da måtte Gjerdrum ta til takke med tredjeplassen.


IRM Historic -65

Under den våte finalen på søndag var det Mads Gjerdrum som fulgte nærmest 12.23 sekunder bak vinneren. Tredjeplassen gikk til Andre Sæthern under lørdagens finale. Sæthern som kjører en Morris Cooper S kjørte inn til en andreplass på søndagens finale, og da måtte Gjerdrum ta til takke med tredjeplassen.



Pallen i IRM -65 1151-1300CC fra venstre Andre Sæthern, Yngvar Ekorness og Mads Gjerdrum



Dennis Moen vant finalen lørdag, men måtte bryte med sin Ford Mustang på søndag.

I GT bilene med større motor enn 1301 kubikk var det Dennis Moen i en Ford Mustang som vant lørdagens finale. Han fikk dessverre problemer med Mustangen på søndagen og måtte kjøre i depoet. Dermed kunne Jan-Hroar Bjørklund som ble nummer to på lørdag klatre helt opp på toppen av pallen søndag.



Jan-Hroar Bjørklund tok med seg hele fem pokaler fra helgens NM-runde. Han kjørte både Historisk Racing og GT+ med sin Audi A4 DTM

Riktignok måtte Bjørklund antagelig leie ekstra varebil for han var oppe hele fem ganger på pallen i løpet av helgen da han også deltok i klassen GT+ hvor han hentet hjem hele tre pokaler. Totalt kunne Bjørklund ta med seg fem pokaler fra Rudskogen.


I STD 1301-2500 kubikk var det Per Arne Lunde i Ford Cortina Lotus som kunne ta med to førstepremier hjem. Han vant både lørdag og søndag. Geir Brynildsen i sin Ford Cortina Lotus tok en andre og en tredjeplass i helgen, og det samme gjorde Rune Østerud også han i Cortina Lotus.


Her ser vi Gudmund Gulbrandsen og Jon Asakskogen ta imot sine pokaler i Historisk Racing.

I den største STD med større motor enn 2501 kubikk var det også delt seier. Jon Asakskogen Ford Mustang vant lørdagens finale, mens Gudmund Gulbrandsen i Ford Falcon Sprint vant søndagens finale.

0 visninger

Foreningen Historisk Racing Norge


Generelle henvendelser:
post@historisk-racing.no


Styret og kontaktpersoner:

Kontakt oss, gi oss gjerne en tilbakemelding 

© 2020 HISTORISK RACING NORGE

logo2.png

WEBSIDEN ER LEVERT AV: 

  • Instagram - Black Circle
  • Facebook - Black Circle