Nytt historisk oppgjør!

Denne helgen kjøres andre NM-runde i Stillaspartner Historic Racing Cup 2019 på Vålerbanen, og det er ventet tøffe dueller blant de eldste racerbilene.


Det er ventet mange fine dueller i flere av de historiske klassene på Vålerbanen til helgen. Her ser vi en duell fra åpningsløpet på Rudskogen i klassen Gasolin Historic 66-71

Årets andre NM-runde i baneracing kjøres denne helgen på Vålerbanen ved Braskereidfoss i Hedmark. Der kjøres også andre runde av årets Stillaspartner Historic Racing Cup der vi forventer nok en gang spennende dueller i de tre klassene etter en fantastisk åpningshelg på Rudskogen for vel en måned siden.


Frode Alhaug kommer til start med sin Chevrolet Corvette Stingray.

IRM Historic – 65

Under åpningsløpet på Rudskogen i begynnelsen av mai kjørte åtte startende biler i denne klassen, og til helgens andre NM-runde har vi fått ytterligere tre nye biler til start. Og når halvparten av startfeltet er biler utrustet med V8 motor, så kommer det til å bli muskelbilracing!


Mads Gjerdrum stilte på Rudskogen i Cooper Mini, men stiller for anledningen i Ford Mustang på Vålerbanen til helgen, det samme gjør Erik Dobloug og Jon Asakskogen.

I tillegg kommer Per Wallin inn med en herlig Ford Galaxy, Gudmund Gulbrandsen som ligger på andreplass i NM etter åpningsløpet kjører sin flotte Ford Falcon Sprint og sist men ikke minst Frode Alhaug i Chevrolet Corvette som ligger på tredjeplass i NM. Her kan vi garantere et startfelt med gromlåt!


Det er Per Arne Lune som leder IRM Historic -65 etter første løpet på Rudskogen med sin Ford Cortina Lotus. Han har 52 poeng, mens Gulbrandsen på andreplassen i NM har 48 poeng.


Her ser vi en duell mellom Lars Kristian Ekorness i Morris Cooper S og Jan-Hroar Bjørklund i Lotus Elan. Foto: Marius Svingen

I denne klassen vil vi på Vålerbanen få tre stk Ford Cortina Lotus som sikkert vil by på tette fighter.


Det er også gledelig at Edwin Solheim gjør et comeback i Austin Cooper S! Han er å regne som en Mini spesialist og kommer nok til å utfordre gjengen med mer kubikk. Det samme gjør nok Jan-Hroar Bjørklund i Lotus Elan.



Gasolin Historic 66-71

Det er også i denne klassen økt deltagelse i forhold til NM-åpningen på Rudskogen. Nå stiller hele 16 biler til start i Gasolin Historic 66-71 på Vålerbanen.


Atle Ramberg vant de to første NM-rundene på Rudskogen.

Det var Atle Ramberg som kom best ut av NM-åpningen med sin Ford Escort 1300 GT. Han står med full pott og 64 NM-poeng. På andreplass i NM følger Terje Andersen i sin Ford Escort TC. Han kjørte også svært sterkt under NM-åpningen på Rudskogen, ettersom det ikke er nok startende i motorklasse (9C) så fikk han med seg 56 NM-poeng for sine to seiere i klassen.


Tredjeplassen innehas av Odd-A Ingebrigtsen. Han er fem poeng unna Andersen på andreplass.


I denne klassen finner vi racerbiler som NSU TT 1000, Fiat 128 og Hillman Imp Super i en herlig blanding med Mini, Ford, Volvo og Opel.



Det er også gledelig å se at Anders Hansen er klar med sin Opel Ascona A. Gudbrand Dahl er også tilbake med sin NSU etter litt tekniske utfordringer på Rudskogen. Mest populære bil i denne klassen er faktisk Ford Escort 1300 GT. Vi tipper at den godeste Ramberg har inspirert mange til å bygge en slik bil, så får vi se om noen kan hamle opp med Ramberg til helga.



Vi forventer like tette dueller når Gundersen Motorsport Historic 72 - 90 skal gjøre opp på Vålerbanen til helgen også. Foto: Marius Svingen.

Gundersen Motorsport Historic 72 – 90

Her var det tette fighter i begge finaler under Rudskogen og vi forventer at dette vil gjenta seg også på Vålerbanen til helga. NM-leder Rune Rødset kapret to førsteplasser på Rudskogen og har nå justert siktet mot toppen av NM -pallen denne sesongen, og sa på Rudskogen at ettersom det gikk så bra skulle han prioritere å kjøre full NM-sesong med sin grønne Opel Kadett GT/E.



I den «lille» klassen med 2 ventils teknikk og volum under 2500 kubikk, var det Marius Thormodsen som nevnt tidligere i BMW 2002 som satte standarden sist NM helg.

Rødseth står med 64 NM-poeng på delt førsteplass med Marius Thormodsen i en BMW 2002 som også vant begge løpene i lille motorklasse med 2 ventils-teknikk. Det var svært jevnt i åpningsløpet i NM, og dermed følger det et kobbel av førere på tredjeplass i NM med 49 poeng. Hans-Peter Havdal, Bjørn Løvåsen og Kjell Nordmark ligger alle på samme poengsum.


Tor Magne Tjemsland har tenkt til å reise kjerringa etter at han fikk motorhavari på NM-åpningen. Foto: Marius Svingen

Fjorårets NM-vinner Tor Magne Tjemsland måtte bryte søndagens finale på grunn av motorproblemer og fikk dermed sanket færre poeng enn normalt. Motoren har vært i England, og Tjemsland måtte gjøre flere utbedringer.


- Det ble bøyd ventil, knekt ventil og knekt eksoskam, men vi har fått motoren i bilen igjen, og det starter. Så vi er på plass på Vålerbanen til helgen, forteller Tjemsland.


Dermed er Tjemsland svært motivert for å reise kjerringa og sikre flere NM-poeng på Våler.

- Vi kjører alltid for seier, smiler han.


Aiman Timraz har også han planer om å blande seg inn i tetkampen på Våler denne helgen.

Det er et meget sterkt Escort BDG felt hvor både Mathias Havdal og Aiman Timraz nok har planer om å blande seg inn i tetkampen. Det samme har nok Porsche-førerne Bjørn Andreas Viko og Hans Peter Havdal.


I den «lille» klassen med 2 ventils teknikk og volum under 2500 kubikk, var det Marius Thormodsen som nevnt tidligere i BMW 2002 som satte standarden sist NM helg. Denne helgen forventer vi at Opel brødrene Terje- og Kjell Nordmark har blitt varme i trøya og vil utfordre BMW føreren om toppen av pallen!


Treninger kjøres fredag, mens det blir kvalifisering og finaler på lørdag og søndag. Vell møtt til en ny NM-runde i Historisk Racing.



0 visninger

Foreningen Historisk Racing Norge


Generelle henvendelser:
post@historisk-racing.no


Styret og kontaktpersoner:

Kontakt oss, gi oss gjerne en tilbakemelding 

© 2020 HISTORISK RACING NORGE

logo2.png

WEBSIDEN ER LEVERT AV: 

  • Instagram - Black Circle
  • Facebook - Black Circle