Denne helgen ble det kjørt NM-runder i Historisk Racing på Vålerbanen.
En litt annerledes NM-runde i Historisk Racing er gjennomført på Vålerbanen denne helgen og 24 historiske racerbiler tok turen for å kjøre om NM-poeng. Alle de historiske teamene ankom Vålerbanen seint lørdag når deltagerne på lørdag hadde reist hjem. Dette for å begrense antall personer på arrangementet i henhold til krav gitt av myndighet i forbindelse med smittespredning av Covid 19. Dette fungerte svært godt, og de historiske racerbilene fikk kjørt to tellende finaler søndag.
I Stillaspartner Historic 72-90 var det 12 startende biler til start, og vi fikk to flotte finaler med god racing i de to klassene. Det var ingen som riktignok klarte å gjøre noe med Mathias Havdal som kjørte med pappas gamle Porsche 911 Carrera RSR. I den første finalen vant han løpet 53,559 sekunder foran Rune Rødset i Opel Kadett GT/E og bare 0.1 sekund bak. På tredjeplass kjørte Terje Nordmark inn i samme bilmodellen. Havdal fikk riktignok kamp til døra i finalen av Tor Magne Tjemsland i hans nyinnkjøpte BMW M3 E30 og det skilte fattige 0.1 sekund mellom de på målstreken, men ettersom de kjørte i hver sin klasse ble de begge finalevinnere. Mads Gjerdrum i hans nybygde BMW 635 CSI kom ikke til mål i dette heatet.
I finale to var stillingen akkurat den samme mellom Havdal, Rødset og Nordmark i klasse 1972-81 4v 1601cc- + 2V 2501cc- + Wankel, men denne gangen skilte de ikke så mye. Hans Peter Havdal kjørte for første gang sin nybygde 1973 Porsche 911 RSR i NM. Han ble nummer fem i første finale og tok fjerdeplassen i den andre.
I klassen 1972-81 4v-1600cc + 2V-2500cc var det Marius Thormodsen som vant finale 2, men han startet ikke den første finalen.
Tor Magne Tjemsland måtte en tur i sandfella i den andre finalen, og kom dermed ikke til mål. Mads Gjerdrum og Gård Nordmark kom ikke til start i denne klassen.
Alt i alt var det 5 nybygde biler til start i Historic 72-90 denne gangen. Foruten om bilene til Mads og Hans Peter, stilte Andre Sæthern opp i en lekker gul Opel Kadett B og Gard Nordmark stilte med Volvo 242 Turbo. Ford Escort RS 1600 til Kjetil Johansen var også ny denne helgen, så dette lover godt for klassen framover.
I Historic -65 og 1966-71 kjørte begge klassene i samme heatet. Det var mest spennende i klassen med biler 1966-71 og størrelse 1151-1300cc mellom Atle Ramberg John A Johansen som virkelig fikk kjempet hardt. Mens Ramberg vant den første finalen tok John A. Johansen seieren i den andre finalen, men begge vant med underkant av sekundet på 12 runder.
- Dette var utrolig morsom racing, smilte Ramberg etter å ha blitt nummer to kun 0.1 sekund bak Johansen, mens Johansen kun var 0.9 sekunder bak Ramberg i den første finalen.
Det var også en fin fight i klassen over med kubikk mellom 1301-2500cc. Her fikk vi også to forskjellige vinnere i de to finalene. I den første finalen var Jon Tore Grimsrud raskest i sin Ford Escort TC, mens Jon-Ivar Bydal i BMW 2002 ble nummer to. I den andre finalen snudde de to og da var Bydal foran Grimsrud. Dag Frode Mo i Ford Cortina Lotus ble nummer tre i begge løpene.
I Historic -65 var det flest Lotus Cortina hvor Ola Svendsen vant foran Arne Teig begge dagene. I klassen over 2500 ccm var det kun Frode Allhaug som deltok i sin Corvette. Vi håper på bedre deltakelse i denne klassen til neste NM runde.
Comments