Klargjøring av HTP praksis, og unntak fra HTP variantkrav



Dette dokument er kun gjeldende for deltakelse i Norge, og kan ikke påberopes ved deltakelse i andre land.


En Historisk bil med HTP skal være lik i utseende og utførelse, som i HTP. Dette er dokumentert i HTP gjennom bilder og tekst. Ved endringer på bil med HTP der det blir avvik i forhold til bilder og/eller tekst i HTP opp imot bil, kreves godkjent Variant før deltakelse i løp.


Ved utskifting av forbruksmateriell der det ikke er mulig å få tak i lik del med samme fabrikat og/eller farge, kan man unntaksvis benytte tilsvarende del av annen fabrikat og/eller farge.


Det skal da ikke være nødvendig å søke ny HTP eller variant. Det anbefales sterkt å tilstrebe at like forbruksdeler alltid benyttes. Utskifting av sikkerhetsutstyr er også beskrevet i denne oversikt.


Det er ikke under noen omstendighet tillatt å montere utstyr som ikke er tillatt å benytte på aktuell bil i gjeldende klasse eller periode.

Med forbruksmateriell forstås:

Tennkabler

Coil

Tennplugger

Oljefilter

Fordeler lokk

Lokk på radiator

Lokk på clutch og bremsevæskebeholdere

Eksosbandasje

Eksos/Lyddempingsutstyr etter manifold (Pga ulike lydkrav på forskjellige baner)

Klips, slangeklemmer og innfestning for ledninger, slanger og rør

Stol

Ratt og rattnav

Girkule

Brannslukker

Innvendig speil

Sikkerhetsbelte

Pedalgummi

Batteri

Ledninger, slanger og rør

Bremseklosser

Bensinpumper

Startmotor

Dynamo

Bensin trykkregulator

Eksternt montert vannpumpe

Andre endringer:

Andre endringer som tillates, så fremt bilens klasse og periode tillater det aktuelle utstyret det byttes til:

a) Bytte til fjærer med lik konstruksjon og funksjon og antall. Farge, endring av antall vindinger og fjærtrykk er tillatt.

b) Bytte av stabilisatorstag, farge og tykkelse er fritt så lenge konstruksjon og funksjon er lik. Det er tillatt å kjøre med stabstagget ute av funksjon eller avmontert.

c) Farge på toppdeksel er fritt, så lenge toppdeksel ellers er likt av utseende og konstruksjon.

d) Hjul-spacer er fritt såfremt at endring sporvidde er tillatt i aktuell bil/periode, samt at hjul-spacere er tillatt i aktuell klasse/periode.

e) Kjølevifte kan byttes, men antall og måten den driftes kan ikke endres

f) Luftfilter kan byttes til lik type av annet fabrikat eller annen farge

g) Oljeoppsamlerutstyr (f.eks catchtank) kan monteres og flyttes

h) Lengde på innsugningstrakter kan endres såfremt det er fritt i perioden for kjøretøyet.

i) Alternative felger til de som er avbildet i HTP kan benyttes dersom de har et design tilsvarende noe som ble benyttet i perioden. Diameter og bredde på felger som benyttes, skal være som angitt i HTP.

Dersom man under et løp må bytte en defekt del, skal man ved tvil om lovlighet på aktuell del, kontakte teknisk sjef for godkjennelse før montering.

74 visninger

Foreningen Historisk Racing Norge


Generelle henvendelser:
post@historisk-racing.no


Styret og kontaktpersoner:

Kontakt oss, gi oss gjerne en tilbakemelding 

© 2020 HISTORISK RACING NORGE

logo2.png

WEBSIDEN ER LEVERT AV: 

  • Instagram - Black Circle
  • Facebook - Black Circle