Historisk fartsfest på Rudskogen!

Til helgen samles rundt 250 racerbiler fra hele Skandinavia på Rudskogen Motorsenter under Ford Røhneselmer Asfalt Classic.


Ford Røhneselmer Asfalt Classic samler over 230 racerbiler på Rudskogen denne helgen, og arrangementer har fokus på de historiske racerbilene. Foto: Marius Svingen

Det inviteres til Skandinavias største racingstevne på Rudskogen Motorsenter 17. og 18. august, og det med fokus på de eldste racerbilene og Historisk Racing. Arrangementet er en del av tredje NM-runde i baneracing for de norske GT-klassene og de historiske racerbilklassene.


Historisk sus

Arrangementet har fokus på de eldste racerbilene fra tidlig 60-tall og frem til dagens moderne racerbiler.


Atle Ramberg ligger på andreplass i NM-sammendraget i Gasolin Historic 66-71. Foto: Marius Svingen

Det er påmeldt over 60 historiske biler i de tre NM-klassene. I tillegg kommer det gjestesjåfører fra Sverige og Danmark, og noen av de vil inngå i Historisk Racing. En av disse er Danske Birger Nielsen som skal kjøre i Gasolin Historic 66-71 i en Ford Escort 1300 GT.


I Gasolin Historic 66 – 71 er det påmeldt 26 biler, og det er Terje Andersen i Ford Escort TC som leder NM-klassen etter to runder. Atle Ramberg også han i en Ford Escort følger på andreplass i NM-sammendraget.


Rustad debuterer

En annen spennende gjestesjåfør som gjør sin debut i Historisk Racing er Tommy Rustad. Han skal ratte en Ford Escort RS 1800 i Gundersen Motorsport 72 – 90.


Tommy Rustad gleder seg til å kjøre Historisk Racing.

- Jeg gleder meg veldig til å kjøre i Historisk Racing, og ikke minst kjøre race på «nye» Rudskogen det har jeg ikke gjort før, forteller Rustad som fikk starten i gave av sin gode venn Petter Solberg.


Det blir spennende å se hva Rustad klarer å prestere i det tøffe feltet av Ford Escorter. Tor Magne Tjemsland har nok ikke tenkt å la Rustad få en enkel helg. Tjemsland ligger på andreplass i NM-sammendraget, men har overbevist med to strake seiere sist NM-runde på Våler. Leder NM-klassen gjør Marius Thormodsen i en BMW 2002.


Mathias Havdal også han i Ford Escort ligger på tredjeplass i NM.


22 biler er klare for start i Gundersen Motorsport 72 – 90, og gledelig er det også at det er tre biler påmeldt i periode J altså nyere historiske biler fra 86 – 90-talls modeller. En av de det skal bli veldig spennende å se er en tidligere DTM-bil som går i klassen på dispensasjon. Det er en Audi V8 1990 DTM som rattes av Tor H. Brynjelsen. De to andre bilene i denne perioden er gruppe A-biler, 2 stk BMW M3 E30 som rattes av Kjell Nordmark og Skjalg Lothe.


IRM Historic -65

I klassen for de eldste racerbilene kommer det 11 historiske biler til start. Her er det en flott blanding av små racerbiler som Morris Cooper S og Lotus Elan, og det skal kjøre sammen med de store Mustangene og ikke minst Ford Falcon Sprint`en til Gudmund Gulbrandsen. I denne klassen er det Frode Alhaug og hans Chevrolet Corvette Stingray som leder NM. På plassen bak han finner vi nettopp Gudmund Gulbrandsen i Ford Falcon Sprint. På tredjeplass ligger Jan-Hroar Bjørklund. Bjørklund skal ikke bare kjøre sin Lotus Elan i Historisk Racing denne helgen. Han er også påmeldt i GT+ med sin Audi A4 DTM, så dette skal bli spennende.



Tidsriktig bekledning

I depoet til Historisk Racing vil det være stort fokus på tidsriktig bekledning og det blir et eget historisk marked som er verdt et besøk. Her kan man kan få kjøpt både tidsriktig klær, leker og andre produkter. Vi oppfordrer alle førere om å kle seg i historisk klær og ikke minst bytte ut capsen med sixpance.




402 visninger

Foreningen Historisk Racing Norge


Generelle henvendelser:
post@historisk-racing.no


Styret og kontaktpersoner:

Kontakt oss, gi oss gjerne en tilbakemelding 

© 2020 HISTORISK RACING NORGE

logo2.png

WEBSIDEN ER LEVERT AV: 

  • Instagram - Black Circle
  • Facebook - Black Circle