Nå avgjøres NM!

NM-finalene i Historisk Racing kjøres på Vålerbanen denne helgen, og det er fortsatt åpent i flere av klassene om årets NM-medaljer.


Til helgen kjøres NM-finalene i baneracing på Vålerbanen i Solør på Hedemarken, og det er ventet tøff kamp i flere av NM-klassene i de historiske racingklassene. Stillaspartner Historic Racing Cup har bydd på svært tett og flott racing gjennom hele sesongen, og når NM-medaljene i helgen skal deles ut er det ventet spennende dueller helt til siste finale på søndag.


YR.no melder ganske like forhold som sist vi hadde NM-runde på Vålerbanen. Det kan bety våte forhold på lørdag, og opp-tørkende på søndag.

Yr.no melder ganske like forhold som sist det var NM-runder på Vålerbanen i juni med regn lørdag og oppholdsvær på søndag.


Tor Magne Tjemsland har vært svært god denne sesongen, og har NM-gullet halvveis ned i lomma allerede før helgen. Foto: Marius Svingen.

Gundersen Motorsport Historic 72 – 90

I klassen for de nyeste historiske racerbilene kommer nok ikke Tor Magne Tjemsland unna å ha favorittstemplet i sin Ford Escort RS 1600. Ikke nok med at han har vunnet NM-gullet de tre siste sesongene, så leder han også NM-før siste runde i år med 173 poeng. I NM skal to finaler strykes, og hvis Tjemsland stryker de to finalene fra åpningsløpet på Rudskogen i mai står han med full pott før helgens runde, og det nesten umulig for noen å ta han igjen.


- Etter mine beregninger så vinner jeg NM kun ved å stille opp og ikke bli diskvalifisert, forteller Tjemsland, som lover å ikke kjøre taktisk for å sikre.


- Vi stiller alltid opp for å vinne, så det skal jeg gjøre denne helgen også, sier Tjemsland.


Marius Thormodsen ligger på andreplass, men det blir nok for langt frem til Tjemsland, og han må nok passe på bakover. Foto: Marius Svingen

Det er ikke så mange NM-poeng som skiller mellom Tjemsland og Marius Thormodsen i sin BMW 2002. Selv om Thormodsen har vunnet alle sine løp denne sesongen har han ikke fått full pott ettersom det ikke har vært mange nok med i klassen. Dette gjør at han ligger bak Tjemsland før noen har strøket to finaler.


Dessverre ser det ikke ut til at Thormodsen heller denne helgen får kjørt om full poengpott grunnet få påmeldte i hans klasse.


Totalt er det foreløpig 11 påmeldte i Gundersen Motorsport Historic 72 – 90. På tredjeplass i NM-klassen ligger Matthias Havdal med 151 poeng og Havdal har 13 poeng opp til Thormodsen på sølvplassen. Dermed er sølvkampen i NM-klassen ikke avgjort før finalen på søndag. Fjerdeplassen i NM ligger Aiman Timraz med sine 124 poeng, men han står foreløpig ikke på startlisten med sin Ford Escort 1800.




Gasolin Historic 66 – 71

Det er påmeldt 19 biler i NM-klassen mellom 1966 og 1971 modeller, og i denne klassen er det ganske jevnt. Det er også her tre Ford Escort på de tre øverste plassene i NM-klassen. Øverst etter de seks første løpene finner vi Terje Andersen i sin Ford Escort TC. Han har vunnet alle løpene i sin klasse, og står med 176 poeng før helgen.


NM-leder Terje Andersen i Ford Escort. Foto: Marius Svingen

Like bak jager NM-grossist Atle Ramberg også han i Ford Escort, men med en motorsvakere Escort enn Andersen sin. Noe som gjør at de ikke kjører i samme klasse, men om det samme NM-gullet. Ramberg har seks NM-titler fra før, og før helgen er han 19 poeng bak, men dette er før de stryker to finaler. Ramberg kan stryke et dårlig resultat fra Vålerbanen sist som gjør at han i utgangspunktet ligger foran med ganske mange NM-poeng før helgen starter.


Atle Ramberg kan stryke et dårlig resultat fra Vålerbanen sist som gjør at han i utgangspunktet ligger foran med ganske mange NM-poeng før helgen starter. Her fra første NM-runde på Rudskogen. Foto: Marius Svingen

Dette gjør også at tredjemann i klassen Joakim With også nærmer seg Andersen når han stryker to finaler før helgen. With har 148 NM-poeng før helgen, uten at noen løp er strøket. Det er lov å stryke finaler på NM-finalen også, men ikke finaler med null poeng.



IRM Historic -65

I klassen for de eldste racerbilene i årets Stillaspartner Historic Racing Cup er det Gudmund Guldbrandsen som leder NM med sin store Ford Falcon Sprint. Guldbrandsen har kjørt svært godt denne sesongen, og før helgen har han 13 poeng på Jan-Hroar Bjørklund i sin lille Lotus Elan. De kjører om det samme NM-gullet selv om Guldbrandsen kjører en av de største bilene i feltet, mens Bjørklund kjører den minste bilen i feltet.


Gudmund Guldbrandsen leder NM i IRM Historic -65 med sin store Ford Falcon Sprint. Tar han NM-gullet blir det hans første i en lang motorsportkarriere. Foto: Marius Svingen.

- Dette kan bli min første NM-tittel siden jeg begynte med motorsport i 1967, men det er tett i klassen så jeg er avhengig av et godt resultat hvis det skal være mulig, forteller Guldbrandsen.

Det er påmeldt åtte biler i klassen til NM-finalen og det er ganske så jevnt også i denne NM-klassen. Gudmund Guldbrandsen har 147 poeng, mens Bjørklund har 134 poeng, men like bak finner vi også Per Arne Lunde i Ford Lotus som har 131 poeng. Lunde har allerede stått over en finale denne sesongen.


Frode Alhaug i Chevrolet Corvette Stingray og Jan-Hroar Bjørklund kan også ta NM-gullet i IRM Historic -65.

Frode Alhaug i Chevrolet Corvette på fjerdeplass med 107 poeng sto over begge løpene på Rudskogen sist. Noe som gjør at han kommer til å være med i NM-kampen med gode resultater på finalehelgen da to finaler allerede er strøket. Det blir altså en veldig spennende kamp om NM-medaljene også i denne klassen.

167 visninger
  • Instagram - Black Circle
  • Facebook - Black Circle

Foreningen Historisk Racing Norge


Generelle henvendelser:
post@historisk-racing.no


Styret og kontaktpersoner:

Kontakt oss, gi oss gjerne en tilbakemelding 

© 2020 HISTORISK RACING NORGE

logo2.png

WEBSIDEN ER LEVERT AV: